تاثیر کرونا بر خرید ویلا – ویلارو

پاندمی کرونا در زندگی ما تغییر شگرفی ایجاد کرد. بسیاری از بازار ها را به کسادی کشاند، که یکی از آنها بازار خرید ویلا بود؛ شاید تعجب کنید که آیا واقعا خریدن ویلا در بحبوحه ی کرونا می توانست اهمیت ویژه ای داشته باشد یا خیر؟ که البته پاسخ آن مثبت است. روند معاملات ویلا قبل از ظهور کرونا رو به رشد بود و در مسیر خطی خود (با نوساناتی) جریان داشت. اما بعد از پاندمی کرونا به طور کلی سدی مقابل آن قرار داده شد که مردم و مالکان و همچنین مشاوران و بنگاه های املاک را به رها کردن کسب و کار و انجام معاملات مجبور نمود.

تاثیر کرونا حداکثر تا زمان ِساخت واکسن و شروع جریان عادی زندگی احساس می شد تا اینکه پس از شروع واکسیناسیون، بازار خریدن ویلا توانست کم کم سر پا شود. در نتیجه، روند نزولی ِ درخواست مردم برای خریدن ویلا در کشور به پایان رسید. این مسئله تاثیر بسزایی نیز بر روی قیمت ویلاها در سراسر کشور داشت.

کاهش قیمت ها و ارزش معاملات این بازار را با رکورد مواجه نمود؛ اگرچه قیمت ها در پی این کاهش تقاضا برای خرید ویلاها چشمگیر بود، اما بازهم نوک پیکان توجهات به سمت کرونا و شرایطی بود که پس از شیوع آن حادث شده بود. در ادامه ی این مطلب از سایت ویلارو بیشتر در مورد تاثیر شگرف پاندمی کرونا بر خرید ویلا می پردازیم و عوامل موثر بر آن را بررسی می نماییم. سپس در مورد پیش بینی هایی که از نگاه کارشناسان املاک برای آینده ی خرید ویلا و بازار آن بیان شده است، خواهیم پرداخت. در نهایت این شما هستید که تصمیم خواهید گرفت همین حالا برای خرید ویلا (در منطقه ای خاص) تصمیم بگیرید یا آن را به زمان بهتری موکول کنید. بنابراین با ما همراه باشید.

چرا قیمت ویلاها در زمان شیوع کرونا کاهش یافت؟

چرا قیمت ویلاها در زمان شیوع کرونا کاهش یافت؟

  • معمولا خرید ویلا یا سرمایه گذاری به شیوه های دیگر در بازار املاک، همواره با تقاضا و توجه اکثریت ِمردم، هویت می یابد؛ کاملا طبیعی است که وقتی خریداری برای انتخاب و خرید املاک و مستغلات وجود نداشته باشد معامله بی معنا می شود، ارزش گذاری املاک بی معنا می شود و با افت شدید قیمت املاک مواجه هستیم. این مسئله گاهی به سود کسانی می شود که منتظر رخ داد اتفاقاتی خاص (مانند شیوع کرونا) و تغییر قیمت املاک هستند تا از فرصت استفاده کنند و اقدام به خرید کنند.
  • با این حال، بسیاری از افرادی که به دنبال خرید ویلا برای سرمایه گذاری بودند یا قصد داشتند ملکی دیگر – به جز خانه ی خود – برای گذراندن اوقات فراغت و یا زندگی در منطقه ی خوش آب و هوا داشته باشند، توجه به بازار ویلا های سراسر را به کناری نهادند و منتظر پایان یافتن این وضع شدند؛ چون طبعا خرید ویلایی که تا مدت ها امکان حضور در آن را ندارید (به خاطر ممانعت برای سفر به شهر ها  و مناطق دیگر) عملا ارزشی ندارد. قطعا خرید ویلا نیازمند طی نمودن مراحل خاصی است و یکی از آنها رفت و آمد زیاد برای بررسی ویلا از نظر منطقه، زیبایی، امکانات و شرایط است.
  • از دیگر عواملی که سبب شد تا مالکانی که قصد فروش ویلا در مناطق خاص و خوش آب و هوای ایران داشتند، قیمت ویلای خود را کاهش دهند، تا به این واسطه توجه ِخریداران مختلف را به سمت ملک خود جذب کنند، کاهش سفر ها بود؛ همیشه سفر به یک منطقه ی خاص به خریداران بالقوه این اجازه را می دهد تا شرایط زندگی و محیط ِیک شهر یا روستای خاص را بررسی کنند و جرقه ی خرید ویلا در آنجا در ذهنشان پدیدار شود. این اتفاق عملا در دوران شیوع ویروس کرونا نمی افتاد و در نتیجه بازار خرید ویلاهای کشور با رکود مواجه می شد.

تاثیر کاهش تمایل به مهاجرت های درون استانی در کشور بر خرید ویلا

عامل مهمی که خرید ویلا را به رکودی عجیب و قابل توجه رساند، عدم تمایل مردم به مهاجرت های داخلی در کشور بود. اگر به آمار سالهای قبل دقت می کردید، به خوبی متوجه می شدید که بسیاری از مردم زندگی شهر نشینی را (به دلایل مختلف مانند گرانی، رفت و آمد سخت و ترافیک) کنار گذاشته و ترجیح می دهند در شهر های خوش آب و هوا و با جمعیت کمتر ساکن شوند. همواره نیز اولین فکری که به ذهن این افراد خطور می کرد، خرید ویلا پیش از مهاجرت به آن شهر بود.

به عنوان مثال در شمال کشور یا مناطق نزدیک به تهران (که بازار خرید انواع و اقسام ویلاهای گوناگون در آنها داغ است)، و در کل مدتِ شیوع و اوج گرفتن یا ورود به پیک های جدید کرونا همواره قرمز رنگ بود، کمتر کسی ترجیح می داد حتی به آنجا سفر کند و با توجه به این مسئله اقدام برای خرید ویلا نیز کمتر و کمتر می شد.

حتی اعلام تعداد فوتی های ناشی از این بیماری با توجه به مبتلایان و مقایسه با دیگر شهر های ایران، حکایت از این موضوع داشت که تمایل به سفر کوتاه مدت نیز به این مناطق دائما در حال کاهش است (تصویر پایین، اوایل شیوع کرونا). البته در نقطه ی مقابل این افراد بودند کسانی که به شمال سفر می کردند اما بسیاری از آنها اغلب جزء کسانی بودند که قبلا ویلایی را در این منطقه خریداری کرده بودند.

پیش بینی متخصصان در آینده ای نزدیک این است که با کاهش میزان مبتلایان و مرگ و میر مجدد هم سفر به این منطقه افزایش یابد و هم تمایل مردم برای خرید ویلاهای مختلف در کشور با رونق سابق، بازهم به جریان خود بهتر از قبل ادامه دهد.

وضعیت بازار خرید ویلا بعد از کرونا

وضعیت بازار خرید ویلا بعد از کرونا

با اینکه کرونا هنوز به طور کلی ریشه کن نشده است و واکسیناسیون همچنان در حال انجام است، با این حال به گفته ی کارشناسان می توانیم به جد اظهار کنیم که روند خرید ویلا در ماه های آتی و پس از آرام گرفتن افت و خیز های مربوط به کرونا افزایش می یابد.

با اینکه گمانه زنی هایی در مورد بالا بودن هزینه ی خرید ویلا با توجه به افزایش قیمت ها و گران شدن املاک در کل ایران بیان می شود، اما اگر به بازار خرید ویلا توسط مردم قبل از شیوع کرونا و حتی پدید آمدن نشانه هایی از آن توجه کنیم، به خوبی متوجه می شویم که با وجود به تورم و افزایش قیمت ها (در سال 98 و قبل از آن) بازهم با استقبال خوب مردم مواجه خواهیم بود، چرا که همانطور که ذکر شد، اشتیاق و علاقه مردم برای مهاجرت از شهر های بزرگ و شلوغ که قیمت خانه های معمولی در آنها بسیار زیاد است (در مقایسه با ویلاها در مناطق کم جمعیت تر)، بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.

این استقبال عمومی باعث شده است تا سبک زندگی ِافراد زیادی به این شیوه تغییر چشمگیری پیدا کند و در آینده شاهد تغییراتی در قیمت و عوامل موثر بر هزینه خرید ویلا در شهر های محبوب ایران برای زندگی و تفریح، باشیم.

در هر صورت، اگر با کاهش جریانات مختلف مربوط به پاندمی کرونا، به تازگی به دنبال خرید ویلا و جستجو برای ویلاهای متنوع در مناطق خاص هستید، می توانید با کمک گروه مشاورین ویلارو، بهترین ویلاها را با امکانات لوکس و معماری مدرن یا کلاسیک اروپایی یافته و برای خرید ِآن ها اقدام کنید. در ویلارو، با اتکا به تجربه و تخصص مهندسان و مشاورین تلاش بر ارائه بهترین ویلاها با قیمت مناسب و منطقی است.

پیشنهاد میکنم این مقالات را نیز مطالعه کنید:

آیا فروشندگان ویلاها در کاهش آمار خرید ویلا تاثیر گذار بودند؟

آیا فروشندگان ویلاها در کاهش آمار خرید ویلا تاثیر گذار بودند؟

کل مالکانی که قصد فروش ویلاهای خود را دارند، در یک دسته واحد جای نمی گیرند؛ در اصل ما دو گروه مالک ویلا در دوران شیوع کرونا داشتیم که نگاه و اهداف شان برای فروش ویلاها متفاوت بود و به همین جهت این دو گروه بازار فروش ویلا در ایران را دستخوش تغییر می کردند. اما این دو گروه چه کسانی  بودند؟

  • گروه اول که به دلیل شیوع ویروس کرونا به بنگاه ها و مشاوران املاک سپرده بودند که ملک شان را با قیمت کمتر از حد و نسبتا ارزان به فروش برساند.
  • گروه دیگر از صاحبان املاک که قصدشان فروش با همان قیمت سابق بود، ترجیح می دادند تا در زمان همه گیری بازدید از ویلایشان انجام نشود پس اجازه ی «بازدید ویلا توسط مشتری» را نمی دادند.

در این شرایط بسیاری از خریدارانی که برای خرید یک ویلای لوکس از پیش برنامه ریزی کرده بودند قید خرید ویلا را زدند. در نتیجه می توان تصمیمات مالکان را در رکود و نزولی شدن درخواست مردم برای خرید ویلا در زمان پاندمی کرونا موثر بدانیم.

این عدم اجازه ی بازدید از ویلا به قدری مهم بود که برخی مالکان حتی اجازه معرفی آن ملک و تخمین قیمت آن را در آینده، برای مشتریان به مشاوران املاک نمی دادند. اما در گروه مقابل، برخی دیگر از مالکان به دلیل عجله و نیاز به پول، قیمت ویلای خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و بدین شیوه تلاش می کردند تا ملک خود را هر چه سریعتر به فروش برسانند.

البته در بازار کنونی و در حال حاضر با کاهش تلفات و مبتلایان، امید می رود که گروه دوم مالکان که اجازه ی بازدید از ویلای خود را به مشتریان نمی دادند، برای فروش ملک خود با برون سپاری به مشاورین املاک، اقدام کنند که در نتیجه ی آن بازار خاموش و راکد ویلاها در کشور مجدد جانِ تازه ای خواهد یافت.

جمع بندی نهایی؛ ویلا بخریم یا خیر؟

کرونا بر بسیاری از جنبه های زندگی ما موثر بود و یکی از مهم ترین ِآنها بازار املاک و به طور خاص فروش و خرید ویلا بود. بسیاری از مالکان و مردم به دلیل شرایط پیش آمده قید خرید و فروش ویلا را زده و تصمیم گرفتند تا پایان یافتن یا آرام شدن این وضعیت صبوری به خرج دهند. در نتیجه، آمار خرید و درخواست خریداران برای سرمایه گذاری در این بخش، با رکود عجیب اما قابل پیش بینی مواجه شد. اگرچه، کرونا به تنهایی عامل ایجاد این وضعیت نبود اما سهم بزرگی از پیش آمد این شرایط به این ویروس بستگی داشت.

عدم انجام سفر های تفریحی به مناطق پر بازدید در کشور، عدم اجازه مالکان برای بازدید ملک، عدم تمایل مردم به سرمایه گذاری و توجه به سلامت عمومی جامعه و غیره تنها بخشی از عناصری بودند که این بازار را دچار یک ثبات نامناسب می کردند. پس از بیش از یک سال عبور از این شرایط، و بازگشت بسیاری از مردم به زندگی عادی و روتین، پیش بینی کارشناسان چنین است که بازار خرید ویلا بازهم به دوران اوج خود برگشته و می تواند موفق تر از قبل به کار خود ادامه دهد. برای کسب مشاوره و یافتن ویلای رویایی خود، حتما با ما در ویلارو ارتباط بگیرید. ما در ویلارو به اتکای سالها تجربه و دانش تخصصی، به شما کمک می کنیم تا برحسب بودجه ی مورد نظر خود و امکاناتی که از یک ویلای خوب انتظار دارید، خریدی موفق و بی نظیر را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

*

code

چت آنلاین
ارسال از طریق Whatsapp